• الإثنين 23 يوليه 2018
  • بتوقيت مصر11:32 ص
بحث متقدم

بالفيديو.. طفل ينتقد وزير التعليم

فيديو

أمينة عبد العال

انتقد طفل 11 سنة، قيادات وزير التربية والتعليم لموافقهتم علي ما تحتويه المناهج من مواد تعليمية لا تناسبه، كما أنه لا يترتب علي دراستها أي فائدة حالية أو مستقبلية.

واستدل الطالب في مقطوعة الفيديو، ببعض المواد التي يدرسها فمثلاً في كتاب اللغة العربية درس يحمل عنوان "البخيل والدجاجة"، متسائلا "ماذا سيستفيد من وراء ذلك الدرس؟".

كما اعترض الطالب علي درس عن "علي مبارك" ، مفصلاً أن يتم دراسة سيرة الرسول "صلي الله عليه وسلم"، كما اعترض علي درس السلطان سليم، محبذًا أن يتم دراسة تاريخ الفراعنة عوضًا عنه.

وحفلت قناة "يوتيوب" بالعشرات من التعليقات المؤيدة والمعارضة للطالب..

 وكانت أبرز التعليقات المؤيدة :

حساب ايمن خليل: "انت طفل ذكى وعلي فكرة ابني من سنك بيتعب جدا في حفظ الدروس بتاعة السلطان والاتراك وحجات كتيرة ملهاش لزمة تفكير الموجهين وواضعين الناهج عقيم من الف سنة ولا يعلمو عن التغير الموجود ف العالم والتقدم التكنولجي وان فكر وادراك الاطفال غير زمان متغير جدا ولازم يواكبو العصر الحديث وليث العصر الحجرى".

وأضافت منال صابر:" ما شاء الله عليك طفل ذكى وقدمت حلول للتطوير ازي نطور في طريقة التدريس وازي نطور المناهج العقيمة فهل من مجيب طبعا لأ ليه لأننا وصلنا المركز الأخير علي العالم في التعليم وبنفتخر بده  أرجو ان صوتك وفكرتك توصل للمسؤلين نفسى بجد تبقي سعيد انت وباقي أطفال جيلك بطرق تدريس جديدة وشيقة ومناهج تحترم عقولكم امتي هننهض تاني امتي هترجع مصر لمكانتها في التعليم!!!!!!!!!!!

فيما جاءت التعليقات المعارضة :

 المهندس السيد: "دا طفل بكاش مش عايز يذاكر... عايز يلعب وينبسط.. وبعدين الناس مهتمة قوى على ايه انا مفهمتش منه ولا كلمة دا ما بيقولش جملة مفيدة .. اللى الناس عمالة تقول زكى.. فين الزكاء دا".

وأضافت  غادة قمر،: "من قبل ما اكمل الفيديو الطفل مش عارف يتكلم عربي لغة بلده زي ما أنت عايز تدرس تجارب ده بتاخده في فرع العلوم واكيد طريق المنهج بتاعه انا معاك مش جذابة، بس اللغة العربية لغة بلدك لازم تدرسها وتدرس المواضيع دي اللي اتشال معظمها عشان تعرف ايه الوزن والقافية تعرف عاقبة طمع البخيل ومواضيع القراءة اللي كتير من اولياء الأمور شايفين مالهاش لازمة دي بتساعد في معرف كيفية كتابة موضوع تعبير بالاضافة للمعلومات اللي بتحتويها".

و قال اسماعيل شيباسي" الولد ده بيتكلم غلط لان التعليم و المذاكره فى مراحله الاولى بيكون هدفها  تننمية القدرات العقلية لدى الطفل مثل الحفظ و الاستيعاب و الذاكره و الاستنتاج والبحث و الالقاء و تعلم اللغات و ليس تنميه المحبه او حب المذاكره صحيح من الافضل انه يحب اللى بيتعلمه


 
 شاهد الفيديو..


تقييم الموضوع:

استطلاع رأي

هل تتوقع فوز مصر باستضافة كأس العالم 2030؟

  • ظهر

    12:06 م
  • فجر

    03:34

  • شروق

    05:11

  • ظهر

    12:06

  • عصر

    15:45

  • مغرب

    19:02

  • عشاء

    20:32

من الى